کد خبر: ۱۰۲
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۴ - 03 March 2017
موقعیت پنجره ها
رشد ساخت‏ و ساز و توسعه فعالیت‌ها در صنعت ساختمان، یکی از شاخص ‏های اصلی توسعه اقتصادی در دنیای امروز به شمار می‌رود. به دلیل تعدد و تنوع محصولات مورد استفاده، این صنعت به یکی از صنایع پیشرو در جهان تبدیل شده است. با پیشرفت علم و تکنولوژی و استفاده از جدیدترین دستاوردها در صنعت ساختمان است

موقعیت پنجره ها

رشد ساخت‏ و ساز و توسعه فعالیت‌ها در صنعت ساختمان، یکی از شاخص ‏های اصلی توسعه اقتصادی در دنیای امروز به شمار می‌رود. به دلیل تعدد و تنوع محصولات مورد استفاده، این صنعت به یکی از صنایع پیشرو در جهان تبدیل شده است. با پیشرفت علم و تکنولوژی و استفاده از جدیدترین دستاوردها در صنعت ساختمان، این صنعت به یکی از صنایع موثر بر اقتصاد کشورها تبدیل شده است. با این موقعیت توجه نکردن به نکات مشخص در نقشه برخی از پروژه های ساختمانی که توسط برخی از افراد نامطلع یا کج سلیقه صورت می گیرد ساکنان ساختمان را در طول حیات ساختمان از برخی از مواهب و نعمات الهی بی بهره یا کم بهره می نماید که شایسته است با توجه به لطماتی که این کج سلیقه گی ها از لحاظ مصرف انرژی و آسایش ساکنان در مدت طولانی عمر ساختمان بوجود می آورد از پیشروی آنها در طول ساخت جلوگیری و پس از اصلاح آنها مجوز ادامه کار را توسط سازمانهای زیربط صادر نمود.

 
موقعیت پنجره ها
 

در حالی که میزان ارتباط ساختمان با مصرف انرژی مورد نیاز ساکنان در سال‌های اخیر مورد توجه بسیاری از مهندسان، معماران و افرادی که در این حوزه فعالیت می‌کنند قرار گرفته است و جلوگیری از اتلاف انرژی در ساختمان یکی از مباحث اصلی در طراحی و محاسبات برای مهندسان به حساب می‏آید؛ متاسفانه در برخی از طراحی های ساختمانها شاهد هستیم که با اعمال طرحهایی که اکثرا دارای زیبایی بصری خاصی نیز نیستند موقعیت نور گیر های ساختمان به گونه ای قرار می گیرد که کمترین مقدار لازم از نور را نیز به سختی به ساختمان عبور می دهند.

هر ساختمان برای داشتن فضایی مطلوب نیازمند شرایطی خاصی از نظر شدت نور، دمای روزانه، دمای شبانه، میزان رطوبت و ... است. انتخاب روش مناسب جهت استفاده بهینه از نور خورشید یکی از اولین تصمیمات در زمینه کنترل شرایط محیطی است که باید هنگام احداث ساختمان به آن توجه شود. امروزه با توجه به گران شدن حامل‌های انرژی این مساله اهمیتی دو چندان یافته است.

پنجره‌ها و نورگیرها دو عامل موثر در کنترل شرایط محیطی ساختمان هستند و به دلیل حائل بودن فضای بیرونی و داخلی هر ساختمان، نقش بسزایی در میزان مصرف انرژی دارند. که باید در طراحی و انتخاب جنس آن‌ها آلومینیومی و یا upvcدقت خاصی صورت گیرد. محل قرارگیری پنجره‌ها و نورگیرها باید با توجه به زاویه تابش نور خورشید و ساختمان‌های اطراف تعیین شود. این امر از آنجا حایز اهمیت است که تغییراتی هر چند اندک در میزان نور رسیده به ساختمان می‌تواند نقش بسزایی در کیفیت شرایط محیطی آن داشته باشد. موقعیت نورگیرها و پنجره‌ها باید به صورتی باشد که بیشترین مقدار نور را دریافت کنند. نمای جنوبی یا جنوب شرقی اولویت اول برای قرارگیری پنجره‌ها و نورگیرها در ساختمان است و اتاقها و مکانهایی از ساختمان که به نور بیشتری احتاج دارند از جمله سالن نشیمن و پذیرایی بهتر است در این موقعیتهای ساختمان قرار گیرند؛ زیرا با توجه به زاویه خورشید نسبت به زمین بیشترین نور خورشید را دریافت می کنند. نمای جنوب غربی و غربی در اولویت‌های بعدی قرار دارند.

نمای شمالی نیز در این زمینه کمترین مطلوبیت را داشته و فقط برای کاربری‌هایی که نور کمی احتیاج دارند، مناسب است و برای اینکه نور بیشتری تامین کنند باید پنجره های این نما بزرگتر در نظر گرفته شوند. پس اولین اولویت برای مصرف کمتر انرژی در ساختمانها این است که سالن نشیمن و پذیرایی و قسمتهایی از ساختمان که که بیشترین استفاده را دارند به ترتیب اولویت در قسمتهای جنوبی ، جنوب شرقی یا جنوب غربی که دارای نورگیر بیشتری هستند قرار گیرند و اتاق خوابها و آشپزخانه و سرویسها و حمام و راه پله ها در قسمت شمال شرقی، شمال غربی و شمال ساختمان قرار گیرند و برای کسب نور بیشتر در این قسمتها پنجره ها بزرگتر قرار گیرند. رعایت این موضوع در نقشه ساختمانها اولین اولویت در مصرف بهینه انرژی ساختمان می باشد که متاسفانه با وجود پیشرفتهای زیاد در این صنعت، این مورد ساده و پر اهمیت در بسیاری از موارد رعایت نمی شود.

 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت، «ايران نماكار» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
پرطرفدارترین