کد خبر: ۱۰۷
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۸ - 03 March 2017
پروفیل upvc
استفاده قرار می گیرد با عنوان BS EN 12608 که آخرین ویرایش آن سال 2003 می باشد. استاندارد دیگر که استاندارد سختگیرانه تری می باشد، استاندارد کشور آلمان و با عنوان RAL GZ 716-1 و آخرین ویرایش آن سال 2008 می باشد. استانداردهای BS و RAL از دیدگاه های مختلف پروفیل های یو پی وی سی را بررسی می کنند

پروفیل upvc که از دهه شصت در اروپا تولید شده است و در صنعت درب و پنجره بکار گرفته شده دارای دو استاندارد اصلی می باشد. استاندارد کشور انگلستان که به عنوان استاندارد اروپا نیز مورد...

استفاده قرار می گیرد با عنوان BS EN 12608 که آخرین ویرایش آن سال 2003 می باشد. استاندارد دیگر که استاندارد سختگیرانه تری می باشد، استاندارد کشور آلمان و با عنوان RAL GZ 716-1 و آخرین ویرایش آن سال 2008 می باشد. استانداردهای BS و RAL از دیدگاه های مختلف پروفیل های یو پی وی سی را بررسی می کنند که یکی از نکات مهم در آنها استاندارد ضخامت دیواره های اصلی و دیواره های رابط بین آنها (دیواره فرعی) در پروفیل می باشد.

استاندارد پروفیل های upvc 

در هر دو این استانداردها ضخامت بالاتر از 2.8 میلیمتر در دیواره اصلی و همچنین ضخامت بالاتر از 2.5 میلیمتر در دیواره فرعی بعنوان پروفیل های نوع A ویا کلاس یک در نظر گرفته می شوند. ضخامت های بالاتر از 2.5 در دیواره اصلی و بالاتر از 2 میلیمتر در دیواره فرعی نیز بعنوان پروفیل های نوع B و یا کلاس دو مطرح می شوند. در استاندارد RAL همین دو نوع پروفیل از نظر ضخامت دیواره معرفی و بررسی می شوند ولی در استاندارد BS نوع سومی نیز تعریف شده است که بر اساس توافق بین سازنده و خریدار پروفیل استانداردی تعریف شود که به آن C گفته می شود. در این کلاس هیچ محدوده ای برای ابعاد در نظر گرفته نشده است و ملاک ابعاد اعلامی توسط تولید کننده است.

مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن ایران هم بعنوان متولی تدوین استاندارد ملی تجهیزات و مصالح ساختمانی، تحقیقات و مطالعات گسترده ای در این زمینه صورت داده است و استاندارد BS EN 12608 را بعنوان استاندارد مناسب انتخاب و ترجمه نموده است که در نهایت جهت انتشار کمیته ملی استاندارد در اختیار سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی قرار گرفته است.

مباحث مورد بررسی در استاندارد:

ابعاد و اندازه های پروفیل

وزن پروفیل

شرایط ارسال

شرایط آب و هوایی و آزمون های آن

آزمون مواد اولیه

آزمون های حرارتی پروفیل

مقاومت پروفیل در برابر ضربه

موارد فوق بصورت جامع در استانداردهای RAL و BS ذکر شده و در استاندارد ملی ایران نیز درج شده اند. اکنون تست های مربوط به پروفیل upvc را بصورت اجمالی مورد بررسی قرار می دهیم.

شکل ظاهری و شرایط تولید:

در زمان فرآيند توليد انواع سطح مقطع پروفيل، تعداد نمونه های مشخصی جهت انجام آزمايش ها از توليد اخذ می شود. اين نمونه ها پس از بررسی شکل ظاهری به مدت 12 تا 24 ساعت در آزمايشگاه نگهداری شده و سپس مورد تست های مختلف طبق استاندارد RAL GZ 716/1 قرار می گيرد. سطوح خارجی پروفيل ها که در معرض ديد قرار دارند لازم است دارای رنگ سفيد يکنواخت بوده و عاری از هر گونه اجسام خارجی، حفره، ترک ، حباب و ساير معايب باشند.

مقاومت در برابر ضربه ناشی از سقوط:

در اين آزمايش ابتدا 10 نمونه 30 سانتيمتری از پروفيل در دستگاه Freezer قرار داده و تا دمای 15 درجه سانتيگراد به مدت حداقل يکساعت نگهداری می شوند، سپس توسط وزنه ای به جرم 1 kg از ارتفاع 1500 mm ، مورد تست ضربه قرار می گيرند. طبق استاندارد RAL نبايد بيش از 10 درصد از نمونه ها (بيش از يک پروفيل) شکسته شود.

رفتار پس از گرم شدن:

در اين آزمايش، يک نمونه 22 سانتيمتری به مدت نيم ساعت در دمای 150 درجه سانتيگراد گرم شده، سپس در دمای محيط خنک می شود . پس از انجام آزمايش، نمونه بايد فاقد هر گونه تغيير شکل ظاهری (اعم از چروک، ترک، ...) باشد.

تست جرم در واحد طول:

نمونه 250 mm با دقت 1 mm اندازه گيری شده و جرم آن با دقت 1 گرم سنجيده می شود. جرم واحد محاسبه شده نبايد کمتر از 95 درصد مقدار اسمی آن، طبق استانداردهای ارائه شده باشد.

برگشت حرارت:

سه مقطع پروفيل 220 mm انتخاب و با دو خط به فاصله تقريبی 200 mm در دو سمت سطح، به صورت عمود بر محور پروفيل نشانه گذاری می شوند. اين نمونه ها پس از نشانه گذاری در کوره، با دمای 100 درجه سانتی گراد به مدت يک ساعت قرار می گيرد و پس از خنک شدن در دمای محيط، مجددا فاصله نشانه ها اندازه گيری مي شود. برای هر نمونه و هر جفت علامت، ضريب برگشت حرارت به درصد محاسبه می شود. طبق استاندارد RAL برای پروفيل های فرعی (زهوار، اتصال، کاور، رابط و...) نبايد درصد اختلاف برگشت حرارت بيش از 3 درصد و برای پروفيل های اصلی بيش از 2 درصد باشد. ضمنا برای پروفيل های اصلی، اختلاف درصد برگشت حرارت، بين دو طرف سطح نيز نبايد بيشتر از 0.4 درصد باشد.

تست ابعاد و هندسه پروفیل:

ضخامت سطح مقطع پروفيل ها، ضخامت جداره های داخلی و خارجی و همچنین هندسه پروفيل، با استفاده از ابزارهای با دقت زياد، اندازه گيری و با ابعاد استاندارد مقايسه می شود.

تست کجی:

به منظور اندازه گيری انحراف محور طولی پروفيل، دو نمونه 1000 mm به صورت آينه وار روی يک سطح صاف کنار يکديگر قرار می گيرند و به وسيله اندازه گيری دقيق، فاصله ايجاد شده در تمام محور طولی دو پروفيل، اندازه گيری می شود. انحراف پروفیل ها نبايد از 1 mm در کل طول يک متر تجاوز کند. به عبارتی فقط تا نیم میلی متر کجی یا انحراف در هر متر پروفیل قابل قبول است.

تست جوش:

سطح مقطع های پروفيل پس از مرحله جوش به صورت نمونه در آزمايشگاه تحت تست جوش قرار می گيرند. بر اساس استاندارد RAL هر يک از اين سطح مقطع ها بايد با رسیدن به نيروی مشخصی به مرحله شکست برسند، و در صورتی که زودتر از ميزان نيروی تعريف شده، پروفيل شکسته شود محموله توليدی مردود شناخته خواهد شد.

 
 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت، «ايران نماكار» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
پرطرفدارترین