تعداد بازدید: ۷۷۷۵
کد خبر: ۳۵۷
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۳:۱۲ - 29 April 2017
سنگ گرانیت کاربردهای فراوانی دارد
گرانیت اغلب به صورت سنگ بنا (dimension stone) استخراج می‌شود (سنگ طبیعی به صورت بلوک‌هایی با طول، پهنا و ضخامت مشخص برش داده می‌شود). گرانیت به قدری سخت است که در مقابل بیشتر سایش‌ها مقاوم است و به اندازه‌ای مستحکم است که وزن قابل‌توجهی را بتواند تحمل کند و تا حدی خنثی است که در مقابل هوازدگی مقاوم باشد و می‌توان آن را با ساب زدن براق کرد. این ویژگی‌ها باعث می‌شود گرانیت سنگ بسیار محبوب و مفیدی به عنوان سنگ بنا باشد

کاربردهای گرانیت

گرانیت هزاران سال است که در کاربردهای داخلی و خارجی استفاده می‌شود. گرانیت ساب خورده و برش خورده در ساختمان‌سازی، پل‌ها، سنگ‌فرش‌ها، یادبود و بسیاری از پروژه‌های دیگر استفاده می‌شود. در فضاهای داخلی قطعات و سنگ‌های گرانیت ساب خورده به عنوان پیشخوان، کف پوش، پله و تزئینات دیگر استفاده می‌شود

قیمت بالای مواد ساختمانی اغلب از محبوبیت آن‌ها می‌کاهد و سنگ گرانیت اغلب قیمتی بسیار بیشتر از مواد ساخته دست انسان دارد. اگر چه گرانیت غالباً به خاطر شهرت و برازندگی خود انتخاب‌شده و برای ایجاد زیبایی و آراستگی در کار، و دوام و مرغوبیت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

گرانیت به عنوان سنگ شکسته (crushed stone) یا آگرگات استفاده می‌شود. گرانیت به این شکل به عنوان ماده زمینه در مکان‌های ساختمانی، به عنوان آگرگات در ساخت جاده، سنگریزه ریل راه‌آهن، فونداسیون و هر جایی که سنگ شکسته به عنوان پر کننده مفید است، استفاده می‌شود.

سنگ کرانیت و کاربردها

گرانیت در پوسته قاره‌ای

بیشتر کتاب‌های مقدماتی زمین‌شناسی گرانیت را فراوان‌ترین سنگ پوسته قاره‌ای می‌خوانند. در سطح زمین گرانیت در هسته بسیاری از رشته‌کوه‌ها، در نواحی بزرگی به نام باتولیت، و در هسته نواحی قاره‌ای که سپر نامیده می‌شود، وجود دارد.

بلورهای بزرگ گرانیت نشان می‌دهد که این سنگ به آهستگی از مواد مذاب متبلور شده است. این سرد شدن آهسته (که به بلورها فرصت بزرگ شدن داده است) در زیر سطح زمین و مدت زمان طولانی اتفاق افتاده است. اگر امروزه در سطح زمین آن‌ها را می‌بینیم تنها علت آن بالا آمدگی سنگ‌های گرانیت و فرسایش سنگ‌های رسوبی روی آن‌ها و در نتیجه رخنمون گرانیت است.

در نواحی که سطح زمین با سنگ‌های رسوبی پوشیده شده است، سنگ‌‌های گرانیت، گرانیت دگرگونی یا سنگ‌های مرتبط به آن معمولاً در زیر این پوشش رسوبی وجود دارد. در چنین حالتی به این گرانیت‌های عمیق پی‌سنگ (Basement rock) می‌گویند.

 
 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت، «ايران نماكار» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
پرطرفدارترین