تعداد بازدید: ۴۳۱۵
کد خبر: ۴۰۷
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۲ - 10 May 2017
اسیدهای طبیعی و شکر در گرمای شدید اصلاح شده و ساختار فیزیکی چوب را تغییر می دهند.
چوب، به صورت طبیعی، جز موارد زیست تخریب پذیر بوده و ناپایدار است. این ویژگی ذاتی چوب، باعث بروز مشکلاتی همچون فاسد شدن و یا تاب برداشتن برای معماران و طراحان می شود،راه حل این موضوع یک فرآیند نوآورانه به نام اصلاح حرارتی است، که به کیفیت چوب نیز می افزاید. محصول نهایی گونه ای از چوب داخلی با ظاهر بیرونی است که به طور معمول در خارج از منزل استفاده نمی شود.

تاریخچه اصلاح حرارتی

هر چند چوب های اصلاح حرارتی شده در ایالات متحده نسبتا جدید هستند، اما از اوایل 1990 در اروپا در کاربردهای داخلی و خارجی استفاده می شده اند.هدف این فرایند که توسط رهبران صنعت و مرکز تحقیقات فنی VTT در فنلاند طراحی و توسعه داده شده است، این بود که به کیفیت بزرگترین منابع این کشور اسکاندیناوی بیافزاید.

 
 
ترموود و اصلاح حرارتی
 

اصلاح حرارتی چیست؟

در اصلاح حرارتی از گرما و بخار استفاده می شود تا در خواص چوب تغییرات اساسی ایجاد کرده، به آبگریز بودن آن افزوده و یا از جاذب بودن آن بکاهند، به طوری که چوب در نوسانات رطوبت، حداقل انبساط و انقباضات را داشته باشد. شکر نیز به یک منبع غیر خوراکی تبدیل می شود تا پوسیدگی چوب را کاهش داده و به منظور زیبایی و جذابیت بیشتر، آن را تیره کند.

فاز دوم: اصلاح حرارتی

برای رسیدن به سطوح رنگ مورد نظر، درجه حرارت تا حدود 415 درجه فارنهایت و حتی بالاتر افزایش می یابد. هرچه حرارات بالاتر و طولانی تر باشد، چوب تیره تر می شود، و به این ترتیب چوب های داخلی، جلوه چوب های مطلوب وارداتی را به خود می گیرند. از بخار به این دلیل استفاده می شود که از سوختن چوب در دمای بالا جلوگیری شود.

اسیدهای طبیعی و شکر در گرمای شدید اصلاح شده و ساختار فیزیکی چوب را تغییر می دهند. توانایی چوب در جذب رطوبت کاهش می یابد، و کمتر از پیش مستعد پوسیدگی و فساد می شود. میزان تعادل رطوبت (EMC) چوب کاهش می یابد. به این معنی که در مقایسه با چوب اصلاح نشده، تورم و کاهش مواد اساسی چوب با توجه به تغییرات رطوبت می تواند تا 60٪ کاهش یابد.

فاز سوم: خنک و ورزیده کردن

درجه حرارت با اسپری آب بر روی چوب و خنک سازی کاهش می یابد. در مرحله ورزیده کردن و مرطوب سازی، رطوبت در حدود 4 تا 6٪ به چوب باز گردانده می شود.

مرحله نهایی: چوب بری

سپس تخته های خام TMT (تخته و الوار های اصلاح حرارتی شده) برای رسیدن به مشخصات مورد نظر، توسط کارگران چوب بری محلی پردازش می شوند. انوع رایج چوب بری عبارتند از: روکش کاری، تزئین و کف سازی.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت، «ايران نماكار» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
پرطرفدارترین