کد خبر: ۴۱۸
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۱ - 13 May 2017
ورق آلومینیوم کامپوزیت در حقیقت ترکیب لایه ای متریال هایی نظیر پلاستیک فشرده و یک لایه نازک چند میلیمتری از فلز آلومینیوم است.
داشتن ظاهري شيك و امروزي،‌يكي از هدف هاي نوين معماري و طراحي نوين است. وقتي به شهر هاي صنعتي و بزرگ نگاه مي كنيم،‌ آنچه بيش از همه به چشم مي آيد، آسمان خراش هاي بزرگ اند كه از طراحي با مواد نوين بهره مي برند.

شايد يكي از دلايل محبوبيت آلومینیوم كامپوزيت اين موضوع باشد كه مدتي بعد از وارد شدن به بازار به عنوان یکی از مصالح پیشرفته به عنوان يكي از مواد اصلي در طراحي نماي ساختمان مورد استفاده قرار گرفت.

نمای کامپوزیت چیست؟

ورق های کامپوزیت برای اولین بار در کشور آلمان ابداع شد. به دليل کیفیت مناسب و عدم وجود هر گونه محدودیت در طراحی و اجرای آن، به عنوان يكي از مسالح اصلي در طراحي نماي ساختمان مورد استفاده قرار گرفت.

ورق آلومینیوم کامپوزیت در حقیقت ترکیب لایه ای متریال هایی نظیر پلاستیک فشرده و یک لایه نازک چند میلیمتری از فلز آلومینیوم است. رنگ ورق های آلومینیوم کامپوزیت عموما به صورت آزادانه اجرا می شود و دارای طیف وسیعی از رنگ ها برای براورده کردن نیاز مشتری است.


نگاهی بر نماي آلومینیوم كامپوزيت

انواع کامپوزیت

آلومینیوم کامپوزیت پانل: آلومینیوم کامپوزیت پانل معمولی از ترکیب چندلایه مختلف به همراه پوشش آلومینیوم به دست می آید. دو صفحه آلومینیوم روکش شده، سطح هسته پلی اتیلنی آن را پوشانده اند. چسباندن این سطوح آلومینیومی به هسته، توسط فرایندهای شیمیایی و مکانیکی صورت می گیرد، به طوری که در مقابل ورقه ورقه شدن به شدت مقاومت می کند.

آلومینیوم کامپوزیت پانل نانو: آلومینیوم کامپوزیت پانل نانو ضمن دارا بودن خواصی نظیر ضد آلایندگی، مقاومت در برابر آتش، استحکام مناسب و غیره، به دلیل بهره مندی از تکنولوژی برتر نانو از خصوصیات منحصر به فردی نظیر خود تمیزکنی و مقاومت در برابر مواد اسیدی و قلیایی نیز برخوردار می باشد. بنابراین با توجه به اين ويژگي ها، دیگر نگرانی در خصوص تمیز نمودن سطوح نمای کامپوزیت به خصوص در مورد ساختمان های بلند وجود ندارد.

آلومینیوم کامپوزیت پانل طیفی (رنگی): آلومینیوم کامپوزیت پانل طیفی الهام گرفته از رنگ های موجود در طبیعت مثل رنگ های رنگین کمان می باشد. سطح بین ورق بوسیله رنگ براق خاصی پوشانده شده که باعث ایجاد حس لطافت و رنگارنگی می گردد. در واقع این نوع از کامپوزیت ها بسته به زاویه تابش نور، با رنگ های متفاوتی دیده شود. از این ورق می توان در اجرای دکوراسیون داخلی و خارجی در مکانهای عمومی، فروشگاه های زنجیره ای، مراکز خرید، تبلیغات نمایشگاهی و بسیاری موارد دیگر استفاده نمود.

آلومینیوم کامپوزیت پانل ضدباکتری:. این نوع آلومینیوم، از هسته پلیاتیلن با وزن مخصوص کم و ضدآلاینده، بین دو ورق آلومینیومی با تکنولوژی پیشرفته ساخته شده است. برروی سطوح این ورق، رنگ ضدباکتری بکار رفته که در اثر آن، ظاهری زیبا و مطلوب ایجاد شده است و همچنین خصوصیات ضد باکتری موجود در رنگ، سبب محافظت محیط های خاص نظیر اتاق های عمل، مراکز تولید و نگهداری دارو، آزمایشگاه ها و غیره می گردد.

آلومینیوم کامپوزیت پانل مقاوم در برابر آتش: این نوع ورق از هسته پلاستیکی نسوز به همراه دو لایه ورق آلومینیومی تشکیل شده که نمونه جدیدی از ورقهای کامپوزیت آلومینیومی است. در واقع هسته پلاستیکی شامل عنصر ضدآتش بوده که سبب می گردد این ترکیب به سختی آتش گیرد، همچنین این قابلیت توسط استانداردهای خاص، آزمایش شده و گواهی کیفیت درجه یک را دریافت نموده است. ضمنا این ماده نسوز دارای ویژگی مناسبی بوده که در هنگام آتش سوزی هیچ گونه گاز مضری از خود متصاعد نمی نماید.

نمای کامپوزیت طرح چوب: این نوع ورق گونه دیگری از کامپوزیت است که همانند طرح فلز هم در داخل و هم در خارج کاربرد وسیعی دارد. رویه این ورق ها از یک لایه لمینیت شده است.

روش اجرای نمای کامپوزیت به دو صورت می باشد:

۱. سیستم فیکس

۲. سیستم هنگ

اجرای نمای کامپوزیت با سیستم فیکس

در این روش اجرای نمای کامپوزیت پس از برش و شیار به صورت ثابت، با پیچ یا پرچ بر روی زیرسازی آلومینیومی یا آهنی متصل شده که مراحل نصب آن از سرعت بالایی برحوردار است. در بین فاصله ورق های نصب شده جهت ایجاد نمایی زیباتر و ضد آب شدن نمای ساختمان، از تسمه ای به جنس ورق یا چسب های پلی اورتان یا چسب و لاستیک سیلیکونی استفاده می شود. در روش فیکس می توان از دو نوع زیرسازی آلومینیومی و آهنی بهره گرفت.

اجرای نمای آلومینیوم کامپوزیت با سیستم هنگ

در این روش، ورق ها با استفاده از شیار های چکمه ای تعبیه شده، به صورت ریلی روی پروفیل های مخصوص آلومینیومی نصب می شوند. پس از اجرای کمربندی های آهنی زیرسازی، با هدف رفع خطاهای احتمالی سازه، نبشی های آهنی با شیارهای لوبیایی روی کمربندی های مطابق با آکس بندی ارائه شده در نقشه های اجرایی، نصب می گردند. در مرحله بعد، ریل های آلومینیومی با مقطع مشخص در آکس نبشی های آهنی بوسیله براکت های آلومینیومی با دو سوراخ لوبیایی به زیرسازی متصل می شوند. 

در این روش جهت جلوگیری از خوردگی بین آهن و آلومینیوم، از لاستیک های دی الکتریکال پی وی سی بین براکت آلومینیومی و نبشی آهنی استفاده می گردد. نهایتا ورق های آلومینیوم کامپوزیت بوسیله اتصالاتی آلومینیومی U شکل (موسوم به بچه ناودانی) که در داخل لامل های آلومینیومی قرار می گیرند، بر روی لامل ها نصب می گردند.


فرشید یاوری


نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت، «ايران نماكار» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
پرطرفدارترین