تعداد بازدید: ۱۳۸۹۹
کد خبر: ۷۹۸
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۶ - ۲۳:۴۳ - 14 January 2018
آیا نمای رومی با فرهنگ ایرانی سازگاری دارد
اگر بخواهیم با دید واقع گرایانه تری به این موضوع بپردازیم، نمای رومی در حال حاضر وارد فرهنگ ساختمانی ایرانیان شده و نمی توان از آن چشم پوشی کرد. با توجه به اینکه سنگ تراورتن که عموما در نمای رومی مورد استفاده قرار می گیرد در ایران به وفور وجود دارد، باید از نمای رومی در جهت تقویت فرهنگ ایرانی استفاده شود.

یکی از انواع نمای ساختمان نمای رومی است. این نوع نما که از دسته نماهای سنگی محسوب می شود در سال های اخیر در ایران با استقبال بسیار بالایی مواجه شده است. این نوع از نمای ساختمان توانسته نظر بسیاری از معمارارن ایرانی را به خود جلب کند و حتی در برخی از مناطق به صورت بومی شده آن نیز کار شده است.

نمای رومی به عنوان یک نمای کلاسیک شناخته شده و در بسیاری از کشورهای دنیا به کار برده می شود. این نوع از نما برای افرادی که به سبک های کلاسیک علاقه مند هستند بسیار جالب و دلپذیر و مورد پسند است. نمای رومی به دلیل اینکه طراحی های خاصی دارد می تواند افراد مختلفی را به سمت خود جذب کند.

سوالی که مطرح است این است که آیا این نوع از نمای ساختمان یا فرهنگ ایرانیان سازگاری دارد یا خیر؟ بسیاری از منتقدان معماری با دلایلی بر این باورند که روی آوردن به این سبک از معماری و نمای ساختمان کار درستی نیست و نباید باعث ترویج آن شد. این افراد معتقد هستند که نمای رومی با فرهنگ و تمدن ایرانی سازگاری ندارد و با آن در تناقض آشکار قرار دارد.

تناسب نمای رومی و فرهنگ ایرانی

در مقابل برخی دیگر از افراد معتقد هستند که نمای رومی نوعی نمای کلاسیک است که ارتباط خاصی با کشور روم باستان ندارد و در تمامی معماری های جهان گذشته وجود داشته است. این افراد معماری تخت جمشید و نوع سنگ های به کار رفته در آن را مصداق این باور می دانند.

اگر بخواهیم با دید واقع گرایانه تری به این موضوع بپردازیم، نمای رومی در حال حاضر وارد فرهنگ ساختمانی ایرانیان شده و نمی توان از آن چشم پوشی کرد. با توجه به اینکه سنگ تراورتن که عموما در نمای رومی مورد استفاده قرار می گیرد در ایران به وفور وجود دارد، باید از نمای رومی در جهت تقویت فرهنگ ایرانی استفاده شود. بهتر است طراحان نمای ساختمان با بومی تر کرده این نوع از نما مشکلات فرهنگی آن را برطرف نمایند. 

در صورتی که بومی سازی نمای رومی به خوبی انجام شود شاید در سال های آینده شاهد طرح های فوق العاده زیبای رومی باشیم که با فرهنگ ایرانی نیز سازگاری داشته و نظر تمام کارشناسان فرهنگی را به خود جلب می کند.

 

ایران نماکار

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت، «ايران نماكار» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
پرطرفدارترین